Bedrijven hebben vaak weinig tijd en/of budget om zich bezig te houden met internet marketing. In dit overzicht geven we een aantal tips om de zichtbaarheid van uw onderneming te verbeteren.

Deze blog is reeds eerder verschenen op onze website in 2014, maar bij deze geactualiseerd.

1. Website optimalisatie

Een website is in de meeste gevallen de basis van veel marketing activiteiten. Naast een mooi en fris uiterlijk is het belangrijk dat de website geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Veel CMS systemen houden hier rekening mee. Met name WordPress is hier goed in. Er zijn gratis plugins beschikbaar waarmee je relatief eenvoudig SEO verbeteringen kunt aanbrengen. Denk ook aan het (automatisch) genereren van XML sitemaps en de juiste robots.txt instellingen!

2. Performance van de website

De snelheid van de website is ook van belang. Niet alleen voor potentiele klanten, maar ook voor Google. Neem eens een kijkje op GTmetrix hoe uw website ervoor staat. (Minimaal een A of B is wel gewenst!). Als de snelheid van de website, ofwel pagespeed in orde is dan is het van belang om de juiste webhosting te kiezen. Kijk bijvoorbeeld of GZIP compressie ondersteund wordt. Dit zorgt gemiddeld van een bandbreedte besparing van 50%! Controleer of je website GZIP compressie ondersteund op: Checkgzipcompression.com

Anno 2016 dient uw website wel responsive te zijn. Vergeet dan niet om uw mobiele weergave dusdanig te optimaliseren dat dit niet ten koste gaat van de snelheid. Dit kun je o.a. controleren met Google Pagespeed. Lees hier meer over de noodzaak van responsive websites.

3. Contentmarketing / nieuwsblog

Hoe meer (unieke) content uw website bevat, hoe groter de kans dat uw website wordt gevonden. Google indexeert uw website vaker als er regelmatig nieuwe artikelen op worden geplaatst. Zorg ervoor dat de content uniek en/of persoonlijk is. Schrijf een goede tekst, maar denk wel na op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Gebruik deze zoekwoorden dan in de titel (url) en een paar keer in het artikel. Gebruik (interne) links waar nodig, maar overdrijf niet vanwege de leesbaarheid. Vergeet de afbeeldingen niet. Zorg voor leuke afbeeldingen en geef deze ook de juiste naam en titel! Lees meer over internet marketing.

4. Google Bedrijfspagina

97 procent van de consumenten zoekt online naar lokale bedrijven. Help hen u te vinden door een bedrijfsvermelding aan te maken, die wordt weergegeven op Google Zoeken en Maps wanneer ze naar u op zoek zijn. Google geeft u toegang tot gratis tools waarmee u uw bedrijf online kunt zetten en het is gratis. Zorg voor een volledige vermelding van uw Google bedrijfspagina en voeg uw logo en overige afbeeldingen toe.

5. Effectief inzetten van Social Media

Hoewel het gebruik van social media voor de hand ligt is het wel aan te raden om eerst te bepalen wie de doelgroep is. Zit je doelgroep niet op twitter, waarom zou je dan actief zijn op twitter? Het is ook een illusie dat social media gratis is, want als je het goed wilt inzetten dan gaat hier veel tijd in zitten. Maak de berichten niet te zakelijk en zorg voor een interactie met de gebruikers. Gebruik social media in combinatie met een blog op je website. Als het product of dienst ervoor geschikt is zorg dan dat mensen de berichten eenvoudig kunnen delen op de belangrijkste social media kanalen.

6. Wees voorzichting met linkbuilding

Het aantal links die naar uw website verwijzen zegt uiteraard wat over de pagerank, maar kijk wel uit met de kwaliteit van deze links. Hoe belangrijker de websites zijn waarop je wordt vermeld hoe gunstiger voor de vindbaarheid, maar het omgekeerde is ook waar! Vermijd in elk geval dubieuze praktijken en bedrijven die tegen betaling uw website aanmelden bij zoekmachines en andere dubieuze websites.

Is uw website SEO proof? Vraag een review aan!