In dit artikel wordt het begrip SEO en SEA uitgelegd. SEO (Search Engine Optimization) heeft als doel uw website hoger te laten scoren in ‘organische’ zoekresultaten. Organisch resultaten zijn de gratis resultaten. Er zijn ook betaalde zoekresultaten, dit wordt SEA(Search Engine Advertising) genoemd.

Search Engine Optimization (SEO)

Search engine optimization is de Engelse vertaling van zoekmachineoptimalisatie. Zoekmachineoptimalisatie is het inhoudelijk en technisch verbeteren van een website om hiermee een zo goed mogelijke zichtbaarheid te verkrijgen in de resultaten van zoekmachines. Bij SEO gaat het om de zogenoemde organische zoekresultaten (ook wel natuurlijke of onbetaalde zoekresultaten genoemd). Hoewel u niet aan zoekmachines hoeft te betalen voor posities in de organische zoekresultaten, is zoekmachineoptimalisatie niet gratis. Het optimaliseren van een website kost tijd en inspanning. Wanneer u deze werkzaamheden uitbesteedt, kost dit vanzelfsprekend geld.

Voordelen

Het grote voordeel van SEO is dat bezoekers jou vinden, en niet andersom. Met behulp van SEO wordt de juiste informatie geleverd waar jouw potentiële klanten op zoeken. Kort gezegd: Je laat je vinden! Daarnaast bouw je met SEO ook meer bekendheid op. Uw website komt boven de concurrentie te staan en dit levert automatisch extra bezoekers op (gratis). Daarnaast kijkt 90 procent van de internetters niet verder dan de eerste tien resultaten in een zoekmachine. SEO vergt wel veel tijd en inspanning, maar dankzij dit krijg je wel veel extra bezoekers. Pagina’s die hoog in de zoekmachines blijven scoren, leveren veel extra bezoekers op.

Google Analytics

Met behulp van Google Analytics kan er precies worden bijgehouden hoeveel bezoekers er op uw website komen. Daarnaast laat het onder andere zien hoeveel pagina’s deze bezoekers bekijken, hoelang ze gemiddeld op de website blijven en hoeveel procent van de bezoekers de website direct verlaat bij het zien van de eerste pagina. Een website bestaat altijd met een bepaald doel. Voorbeelden hiervan zijn extra omzet genereren, informatie geven en naamsbekendheid verhogen. Het maakt niet uit wat het doel is, met behulp van Google Analytics kan er precies worden bijgehouden in hoeverre dit doel bereikt wordt.   

                                                                             

Search Engine Advertising (SEA).

SEA staat voor Search Engine Advertising en wordt in het Nederlands vaak ‘zoekmachine adverteren’ genoemd. Zoekmachine adverteren is het inkopen van advertentieruimte naast en boven de organische zoekresultaten door in een veiling te bieden op zoektermen (keywords, zoekwoorden of trefwoorden) waarbij wordt afgerekend per klik (een afgeleverde bezoeker). Daarbij gaat het om de gesponsorde zoekresultaten van zoekmachines. De belangrijkste eigenschap van zoekmachineadvertenties is dat ze zijn gekoppeld aan een zoekopdracht (intentie), en dus relevant zijn voor de zoekopdracht. In Nederland gaat het met zoekmachine adverteren in de praktijk om het adverteren met Google Ads, het advertentieprogramma van Google.

Voordelen SEA

  • Google Ads advertenties verschijnen direct na het uitwerken van de campagne, en kunnen ook direct weer verwijderd worden.
  • In vergelijking met andere manieren van betaalde reclame is SEA een goedkope manier om te bezoekers te trekken.
  • De advertentie wordt alleen getoond als mensen zoeken op de door u ingestelde relevante zoekworden.
  • De campagne kan geografisch ingesteld worden en het is makkelijk om de kosten te beheren. Zo kan er een maximaal budget ingesteld worden per dag en betaalt u dus alleen per klik.

Google Ads

Met het programma Google Ads kunt u gericht reclame maken voor uw website op de zoekmachine Google. Het is wel belangrijk dat er een goed keyword onderzoek gedaan wordt, zodat er alleen relevante bezoekers naar de website komen. Een keyword onderzoek is het onderzoeken op welke keywords er gezocht wordt. Een keyword onderzoek kan op meerdere manieren uitgevoerd worden. Ook met behulp van Google Ads kan er onderzocht worden waar mensen op zoeken, genaamd: Google Ads keyword tool. U typt de zoekwoorden die u wilt onderzoeken in en u krijgt veel statistieken. Door deze statistieken krijgt u een goed idee van hoe vaak mensen zoeken naar specifieke zoekwoorden en zinnen en hoeveel concurrentie er is.

Voordelen Google Ads

  • Gericht bereik: Uw website wordt nog vaker gevonden op Google door klanten die al in uw producten geïnteresseerd zijn.
  • Meer controle: Er is geen minimum contractstermijn of bestedingsvereiste. U kunt uw advertenties en budget aanpassen totdat u de gewenste resultaten heeft bereikt.
  • Alleen betalen voor resultaat: U bepaalt zelf uw budget en u betaalt alleen als iemand op uw advertentie klikt en uw website bezoekt.

 

Samenvatting

SEO (Search Engine Optimization) heeft als doel uw website hoger te laten scoren in ‘organische’ zoekresultaten. Organisch resultaten zijn de gratis resultaten. Er zijn ook betaalde zoekresultaten, dit wordt SEA(Search Engine Advertising) genoemd.

Met behulp van SEA kan er direct resultaat geboekt worden, dit is met SEO niet het geval. SEO is erg tijdrovend maar levert wel gratis clicks op. SEA kost daarentegen weer geld, er wordt betaald per klik.

Met behulp van Google Analytics kunnen zowel SEO als SEA worden geanalyseerd. Er kan bijvoorbeeld worden gekeken op welke zoekwoorden men gezocht heeft voordat ze op uw website terecht kwamen. Ook kan er worden gekeken naar de conversies op uw website. U zet bijvoorbeeld SEA in met als doel om meer offerte aanvragen te genereren. U kunt dan met behulp van Google Analytics precies bijhouden hoeveel mensen er op de advertentie geklikt hebben en hoeveel van die mensen uiteindelijk een offerte aanvraagt. Dit wordt ook wel conversie genoemd.

Google Ads is het advertentieprogramma van Google waarmee u gemakkelijk en flexibel online kunt adverteren. Met Google Ads kunt u doelgericht adverteren en zelf bepalen hoeveel u uitgeeft. U kunt er zelfs voor kiezen om alleen regionaal te adverteren.