Wat is content marketing? Content marketing is kort gezegd het creëren en publiceren van relevante content voor potentiele klanten of om de relatie met bestaande klanten te onderhouden. Content marketing is een nieuwe manier van adverteren. Het uitganspunt is dat klanten behoefte hebben aan informatie, zelfstandig op zoek gaan en uitkomen bij jouw website, blog, video of andere vormen van content.
Geen push maar pull-marketing
Push marketing is gericht op het verkopen van een product of dienst waarvan de markt veelal verzadigd is. Voorbeelden hiervan zijn tv commercials, advertenties in tijdschriften of andere campagnes die zorgen voor merkbekendheid. Ook koude acquisitie, het (ongevraagd) bellen of e-mailen behoort tot de categorie push-marketing.
Hoewel een product of dienst baat kan hebben bij push-marketing, is tegenwoordig pull-marketing erg belangrijk. De klant is zelf actief op zoek naar een product of dienst. Het internet leent zich hier uitstekend voor. Vindbaarheid is dus essentieel. Denk hierbij aan een blog, white-papers, of een Google Adwords campagne.
Het belang van goede content
Zonder goede content is online marketing waardeloos. Interessante content is een belangrijke reden waarom mensen bedrijven volgen via social media of blogs. Ook goed nieuws voor tekstschrijvers dus, want goede relevante teksten schrijven is een vak apart. Schrijf voor de doelgroep en schrijf niet voor Google. SEO optimalisatie is belangrijk, maar op de lange termijn is relevante goede content veel belangrijker. Door relevante en goede content te schrijven wordt je uiteindelijk gezien als thought leader, expert op het vakgebied. Onderschat mond-tot-mondreclame niet! Tegenwoordig gebeurt dit veelal online!
Content marketing inzetten
Denk na over de behoefte van een klant en schrijf niet vanuit de behoefte van het bedrijf! Denk na over hoe en wat je online wilt uitstralen. Begin met een online strategie en richt je op een specifieke doelgroep en stel een doel. Kies je platform en kanalen en zorg dat deze optimaal werken en op meerdere devices, zoals een tablet en smartphone, goed vindbaar zijn. Een goede responsive website met een blog functie is tegenwoordig geen overbodige luxe! Kies bovendien zorgvuldig je social media kanalen uit en ga de interactie aan met de klant, indien van toepassing. Een andere mogelijkheid is het inzetten van Google Adwords. Op basis van zoekwoorden verschijnt er een relevante advertentie van jou product of dienst. De kosten per lead zijn relatief laag in vergelijking met bijvoorbeeld een advertentie in een blad.