Wow, wat klinkt Google rechts hè! Of we het nu leuk vinden of niet, de laatste jaren is het aantal personen in Nederland met een mobiel enorm toegenomen. Wereldwijd wordt de mobiel al meer gebruikt dan een desktop, en in Nederland wordt dit gat ook steeds kleiner.

Anti-mobiele site, minder vindbaar in 2017

Google is tot op heden nog vrij tolerant geweest, maar zal zich in 2017 strenger gaan opstellen tegen websites die niet vriendelijk zijn voor mobiele bezoekers. Voorheen werd door Google vooral gekeken hoe je je website voor desktop geoptimaliseerd hebt, in 2017 zal Google zich meer richten op hoe je je mobiele pagina’s opgezet hebt.

Is website op dit moment nog niet responsive (een website dat zich aanpast op het apparaat waarmee je een website bezoekt), dan zeg je eigenlijk tegen alle mobiele bezoekers: “je bent niet welkom op mijn website”! Niet echt tolerant he, en dat voor de grootste groep van je bezoekers! Bezoekers zoeken hun heil elders en nemen hun zakken met geld mee. En nu is kans is zeer groot dat Google je website ook nog eens minder goed gaat indexeren! Pas je je dus niet aan, dan zal je afhaken.

Mobiele zoekers worden sneller klanten

Dit komt omdat men zich als Googlelaar ook ontwikkelt en steeds doelgerichtere en urgentere zoekopdrachten invoert. Zaken die minder drang hebben kunnen vaak wel wachten tot men de laptop weer op schoot kan nemen. Shoppen via mobiel zal net als het afgelopen jaar verder toenemen. Het logische gevolg is natuurlijk dat marketingbudgetten voor bijvoorbeeld AdWords ook meer naar mobiel verschoven zal worden.

Maar sta jij al open voor mobiele bezoekers? Wij helpen je graag met het generen van mobiele bezoekers en zorgen ervoor dat ze zich direct welkom voelen.

mobilefirst

Vergelijking van gebruik van desktop (blauw) met mobiel (groen) en tablet (paars).
November 2008 – December 2016.