updates
& inspiratie

De psychologie achter webdesign

De technische kant van een website is uiteraard belangrijk. Denk aan de vindbaarheid, de mogelijkheid om een website te onderhouden en de manier waarop een website wordt getoond op verschillende schermen en smartphones. Er is echter nog een ander verschijnsel, en dat heeft te maken met het menselijk brein dat reageert op een website.

Kleuren

Een belangrijk aspect voor het succes van een website heeft te maken met het ontwerp. Het is vaak het design dat bepaald of een bezoeker blijft hangen of ervoor zorgt dat de bezoeker overgaat tot actie. Elke kleur vertegenwoordigt bijvoorbeeld een gevoel en roept een associatie op. Daarnaast kan het helpen bij de leesbaarheid en de begripsvorming vergroten. Vooral bij een webwinkel is het belangrijk om met grote regelmaat te onderzoeken welke invloed kleuren kunnen hebben. Een call-to-action button moet bijvoorbeeld goed in het oog springen en de website moet vertrouwen uitstralen.

Beelden

Beelden zijn uiteraard van groot belang op een website. Het is vanzelfsprekend dat het belangrijk is om kwalitatief goede afbeeldingen te gebruiken. Maak bij voorkeur gebruik van een fotograaf in plaats van een typisch Amerikaanse stockfoto. Naast de algemene indruk kunnen beelden ook de kijkrichting beïnvloeden. Door een object of ogen van een persoon in de richten van de tekst te laten kijken kun je de kijkrichting van de bezoeker beïnvloeden. Afbeeldingen kunnen dus ook negatief werken bij verkeerde keus en plaatsing.

Persoonlijkheidstypen

Analyseer de bezoeker en laat dit terugkomen in het ontwerp en in de teksten. Een van de methoden om de bezoeker te analyseren is met de Meyers Briggs type indicatoren. (MBTI). Hieronder volgen in het kort de verschillen in 4 vereenvoudigde typen.

1 – Competitieve bezoeker

De competitieve bezoeker beslist snel, het liefst op basis van cijfers en feiten. Een snelle opsomming van de belangrijkste feiten, zonder al te veel details, helpt de competitieve bezoeker snel zijn beslissing te nemen.

2 – De spontane bezoeker

Deze bezoeker neemt snel beslissingen op basis van gevoel en emotie. Acties, aanbiedingen en vertrouwen van andere bezoekers is belangrijk. Belangrijke logo’s en klantbeoordelingen zijn hierin van belang.

3 – Methodische bezoeker

De methodische bezoeker kijkt zorgvuldig naar alle feiten, beoordeelt en vergelijkt deze, en neemt hiervoor de tijd. Denk hierbij aan gedetailleerde product informatie, feiten, keuzes, vergelijkingen, etc.

4 – De humanistische bezoeker

Dit type bezoeker beslist op basis van gevoel, maar neemt hier wel alle tijd voor. Zorgvuldig worden de reviews bekeken waarbij gekeken wordt of deze recent en oprecht zijn. Er wordt gekeken wie er achter het bedrijf zit om te bepalen of het te vertrouwen is.

Welke uitstraling heeft jouw website?

Dit zijn maar een paar punten die kunnen helpen bij het ontwerpen van een website. Bewust en onbewust worden we beïnvloed door websites en alle andere vormen van marketing. Wilt u meer halen uit uw website, of een vrijblijvend advies willen, dan helpen wij uw bedrijf graag groeien!